در سایت ساجد

در سایت ساجد
4 تیر 1402
33 بازدید

شاه آبادی ؛ نماینده انقلابی حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی) حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی در سال ۱۳۰۹هـ.ش در دوران اوج اختناق رضاخانی در خانواده‌ای روحانی، در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. پدرش حضرت آیت‌الله‌العظمی «میرزا محمدعلی شاه‌آبادی» از فقها و عرفای نامدار دوران خود بود. وی استاد عرفان امام […]

شاه آبادی ؛ نماینده انقلابی

حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی (نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی)

حجت‌الاسلام مهدی شاه‌آبادی در سال ۱۳۰۹هـ.ش در دوران اوج اختناق رضاخانی در خانواده‌ای روحانی، در شهر مقدس قم دیده به جهان گشود. پدرش حضرت آیت‌الله‌العظمی «میرزا محمدعلی شاه‌آبادی» از فقها و عرفای نامدار دوران خود بود. وی استاد عرفان امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) و نیز تعداد دیگری از علمای بزرگ معاصر بود. مهدی در سن چهارده سالگی در معیت پدر بزرگوار خود عازم تهران شد و به مدت دو سال مشغول فراگیری مقدمات قرآن در مكتب‌خانه امامزاده یحیی گردید.

وی در سن شش‌سالگی به همراه دو تن از برادرانش به دبستان «توقیق» رفت و در مدت شش سال دوره دبستان را پشت سر نهاد. مهدی همزمان با تحصیل در دبستان، در درس پدر بزرگوار خود در منزل حاضر شده و به فراگیری صرف و سایر مقدمات ادبیات عرب پرداخت. در سال ۱۳۲۳هـ..ش در حالی كه او چهارده ساله بود، برای فراگیری علوم قدیمه به مدرسه مروی رفت و پس از چهار سال تحصیل در این مدرسه در سن هجده‌سالگی ملبس به لباس روحانیت گردید. شیخ مهدی در سال ۱۳۲۸هـ..ش از نعمت پدر، معلم و مراد خود محروم گردید. دو سال پس از وفات پدر، برای ادامه و تكمیل دروس اسلامی عازم حوزه علمیه قم گردید و از محضر اساتید معظم قم كسب فیض نمود.

در سال ۱۳۳۴هـ..ش وی پس از اتمام دوره سطح، در درس خارج فقه و اصول حضرت امام (رحمت‌الله‌علیه) و سایر علمای عظام در قم حاضر گردید. دو سال بعد، او به منظور تشكیل خانواده، با خانم «آیت‌الله‌زاده شیرازی»، از نوادگان میرزای بزرگ شیرازی (صاحب فتوای تنباكو)، وصلت نمود كه حاصل این ازدواج شش فرزند است.

با آغاز مبارزات سیاسی‌مذهبی امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) در سال‌های اوایل دهه چهل، شهید شاه‌آبادی نیز به منظور یاری زعیم و مقتدای خود وارد عرصه مبارزه علیه رژیم پهلوی شد. تبلیغ رهبری و مرجعیت امام (رحمت‌الله‌علیه) اولین وظیفه‌ای بود كه وی بر عهده گرفت و به رغم خطرات و مشقات این راه، در جهت تحقق آن، رنج‌های بسیاری را متحمل شد. وی به همراه خانواده خود برای تبلیغ دین و شناساندن مقام والای امام (رحمت‌الله‌علیه) در ایامی كه حوزه‌های علمیه تعطیل بودند، به مناطق دورافتاده مسافرت می‌كرد. او با صبر و استقامت و رفتار پاك و بی‌آلایش خود، قلوب بسیاری از مردم مناطق مختلف را از عشق و محبت نسبت به اسلام و افكار و اندیشه‌های امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) مملو می‌كرد. در كنار این فعالیت‌ها، او ضمن تهیه و توزیع اعلامیه‌های امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) در بین انقلابیان سراسر كشور، به همراه برخی دیگر از روحانیان، نقش مواصلاتی بسیار قوی با امام (رحمت‌الله‌علیه) داشت و برای ایجاد هماهنگی‌های لازم بین مراجع عظام و حضرت امام (رحمت‌الله‌علیه) نقش فعالی را بر عهده گرفت.

در سال ۱۳۵۰ به تهران عزیمت نمود و با دعوت اهالی رستم‌آباد در شمیران، امامت مسجد این منطقه را بر عهده گرفت. با حضور وی در این منطقه، فعالیت‌های فرهنگی و مبارزات سیاسی انقلابیان منطقه، وارد مرحله جدیدی گردید و او به عنوان رهبر مسلمانان انقلابی شرق شمیران شناخته شد. فعالیت‌های انقلابی او موجب جذب جوانان مسلمان و پرشور منطقه به فعالیت‌های سیاسی‌مذهبی شد و از پایگاه مسجد رستم‌آباد، انقلابیان جهت فراگیری آموزش‌های نظامی یا دیدار با حضرت امام (رحمت‌الله‌علیه) به خارج از كشور هدایت می‌شدند.

مبارزات و فعالیت‌های او باعث گردید به عنوان یك روحانی مبارز و فعال از سوی دستگاه امنیتی رژیم پهلوی مورد شناسایی قرار گیرد و با حساسیت ساواك نسبت به وی در طول سال‌های ۱۳۵۲ تا ۱۳۵۷هـ..ش به پنج بار زندانی و یك بار تبعید محكوم شد. در طول دوره‌های بازداشت و بازجویی، شهید شاه‌آبادی از جمله انقلابیانی بود كه به رغم تحمل شكنجه‌های سخت و طاقت‌فرسا از سوی دژخیمان رژیم، از ارائه هر گونه اطلاعات و اخباری كه موجب شناسایی و دستگیری دوستان و همرزمانش می‌شد، خودداری می‌ورزید.

دوران تبعید وی نیز در شهر بانه استان كردستان که از مناطق سنی‌نشین كشور بود، سپری گردید. روحیه بالا، اخلاق اسلامی و رفتارهای انسان‌دوستانه وی با اهالی منطقه و نیز ارتباط و مصاحبت با برادران اهل تسنن و به خصوص شركت در نمازهای جماعت مساجد آنان، باعث ایجاد رابطه عمیق بین آنان گردید. انس وی با مردم و به‌ویژه علمای اهل سنت منطقه، در راستای تحقق اهداف مبارزات علیه رژیم و روشنگری مردم، تأثیر به‌سزایی داشت. بر اثر فعالیت‌های انقلابی گسترده و شبانه‌روزی حجت‌الاسلام شاه‌آبادی در منطقه، رژیم به منظور جلوگیری از تشدید فعالیت‌های انقلابیان، از ادامه تبعید وی منصرف شده و او پس از شش ماه تبعید آزاد گردید.

آخرین دوران زندان شهید شاه‌آبادی در سوم بهمن ۱۳۵۷هـ..ش و در آستانه ورود حضرت امام (رحمت‌الله‌علیه) به میهن خاتمه یافت. وی به همراه سایر انقلابیان نقش فعالی در بازگشایی فرودگاه‌های كشور داشت. نقش او در كمیته استقبال از امام خمینی (رحمت‌الله‌علیه) و نیز اداره بیت ایشان در تهران در كنار سایر انقلابیان برجسته، قابل توجه بود. وی در روزهای نزدیك به پیروزی انقلاب با صدور فرمان تاریخی امام (رحمت‌الله‌علیه) در خصوص لغو حكومت نظامی روز ۲۱ بهمن ۱۳۵۷، مأموریت خطیر ابلاغ این پیام به مراكز و اماكن انقلابیان را بر عهده داشت.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی، فعالیت‌های حجت‌الاسلام شاه‌آبادی وارد مرحله جدیدی گردید. با صدور فرمان امام (رحمت‌الله‌علیه) مبنی بر تشكیل كمیته‌های انقلاب اسلامی و به دعوت آیت‌الله مهدوی كنی، وی به عضویت شورای مركزی این نهاد درآمد و علاوه بر مسئولیت یكی از ستادهای كمیته شمیرانات، در تشكل و سازماندهی این نهاد انقلابی نقش برجسته‌ای داشت. در اسفندماه ۱۳۵۸هـ.ش و در آستانه برگزاری انتخابات دوره اول مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام شاه‌آبادی به نمایندگی از سوی جامعه روحانیت مبارز، تلاش‌های گسترده‌ای را برای ائتلاف گروه‌های انقلابی و حزب‌اللهی انجام داد كه ثمره آن انعقاد ائتلاف بزرگ بین جامعه روحانیت مبارز، حزب جمهوری اسلامی و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی بود. پس از این ائتلاف، نامزدهای گروه‌های انقلابی از جمله شهید شاه‌آبادی به مجلس راه یافته و اكثریت مجلس اول شورای اسلامی را در دست گرفتند.

در سال ۱۳۵۹هـ.ش حضرت امام (رحمت‌الله‌علیه) فرمانی در خصوص ضرورت بررسی عملكرد بنیاد مستضعفان صادر نمودند. هیئتی جهت این بررسی تشكیل شد كه حجت‌الاسلام شاه‌آبادی از اعضای مؤثر و فعال هیئت بررسی‌كننده بودند. نتیجه این بررسی پس از تهیه و تدوین به محضر امام (رحمت‌الله‌علیه) عرضه شد. با پایان یافتن دوره نمایندگی مجلس اول شورای اسلامی كه شهید شاه‌آبادی به خصوص در كمیسیون قضایی آن نقش مهمی داشت و در آستانه برگزاری انتخابات مجلس دوم، وی به اصرار جامعه روحانیت مبارز و حزب جمهوری اسلامی، نامزد نمایندگی مجلس شد و با كسب اكثریت آرا به عنوان نماینده مردم تهران برگزیده شد. در فاصله بین پایان كار مجلس اول و آغاز به كار دوره دوم مجلس شورای اسلامی، شهید شاه‌آبادی طبق روال همیشگی خود كه از زمان آغاز جنگ تحمیلی انجام می‌شد، برای بازدید از مناطق جنگی عازم منطقه جنوب گردید. وی در روز پنجشنبه ۶/۲/۱۳۶۲ هـ.ش در منطقه جزیره مجنون، در خطوط مقدم جبهه نبرد، بر اثر انفجار گلوله‌های توپ دشمن به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

منبع: لوح فشرده چند رسانه ای تولید شده توسط بنیاد شهید وامور ایثارگران در مورد شهید/ سایت ساجد

برچسب‌ها:, , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,