ویژه نامه اسوه اخلاص

ویژه نامه اسوه اخلاص
6 اردیبهشت 1402
37 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم بی‌تردید شخصیت مجاهد شریف و خدمتگزار مخلص، شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی، حتی در زمان خود، کما هو حقه، بر بسیاری از مردم شناخته شده نبود و هنوز هم بسیاری از زوایای زندگی و عقیده و مبارزات و مجاهدت ایشان حتی برای آن‌ها که از نعمت آشنایی نزدیک با ایشان برخوردار بودند […]

بسم الله الرحمن الرحیم

بی‌تردید شخصیت مجاهد شریف و خدمتگزار مخلص، شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی، حتی در زمان خود، کما هو حقه، بر بسیاری از مردم شناخته شده نبود و هنوز هم بسیاری از زوایای زندگی و عقیده و مبارزات و مجاهدت ایشان حتی برای آن‌ها که از نعمت آشنایی نزدیک با ایشان برخوردار بودند پنهان مانده است.

           مروری کوتاه بر زندگی و فعالیت‌های این شهید سعید، سند زرین دیگری بر توان مکتب انسان‌ساز اسلام و گویای مجاهدت‌های یاران خمینی کبیر (ره) در راه به ثمر نشاندن انقلاب اسلامی ایران است.

           شهید آیت‌الله مهدی شاه‌آبادی، فرزند برومند عارف کامل، مرحوم آیت‌الله‌العظمی محمدعلی شاه‌آبادی، از اوایل دهۀ چهل شمسی همزمان با قیام حضرت امام (ره)، مبارزۀ پنهان و آشکار خود علیه شاه را آغاز کرد و بهای فعالیت‌های خود را هم با زندان‌های متوالی و مکرر، شکنجه و تبعید پرداخت. ایشان ضمن اینکه با کمال شجاعت در مقابل رژیم شاه ایستادگی کرد، سال‌ها با یاران حضرت امام و مبارزان نهضت اسلامی ارتباط داشت و همواره تحت نظر و فشار مداوم ساواک بود، ولی هیچگاه از راه راستین حضرت امام (ره) دست نکشید. بدیهی است برای درک درست از میزان شجاعت و فداکاری ایشان باید شرایط خطیر و حساس آن دوره از تاریخ معاصر و شدت خفقان و اختناق رژیم ستم‌شاهی را در آن دوران مد نظر قرار داد.

           سفرهای مداوم به نقاط دورافتادۀ کشور و تبلیغ زعامت حضرت امام (ره)، سخنرانی‌های آتشین در مذمت مفاسد رژیم شاه و نامشروع بودن آن، زندان پشت زندان، تبعید، شکنجه، و در عین حال پشتیبانی از مبارزان و همراهان نهضت امام (ره)، این تمام زندگی مبارزاتی شهید شاه‌آبادی بود تا اینکه انقلاب به پیروزی رسید و ایشان مشتاق‌تر از قبل، به فعالیت پرداخت.

           از فعالیت این شهید گرانقدر در پس از انقلاب می‌توان به حضور مؤثر در جامعۀ روحانیت مبارز تهران که خود از پایه‌گذاران آن در قبل از انقلاب بود، فعالیت در کمیتۀ تازه‌تشکیل انقلاب اسلامی، نمایندگی مردم تهران در دوره‌های اول و دوم مجلس شورای اسلامی، نمایندگی حضرت امام در هیئت بررسی عملکرد بنیاد مستضعفان نام برد.

           آخرین برگ زرین از زندگی سراسر مبارزه و مجاهدۀ ایشان در دفاع مقدس رقم خورد؛ شهادت در جزیرۀ مجنون، در کنار رزمندگان اسلام، کسانی که به آن‌ها عشق می‌ورزید، و با انفجار گلولۀ خمپارۀ دشمن در حالی که نمایندۀ دورۀ دوم مجلس بود.

           در این مجموعه تلاش کردیم تا روایتگر زندگی پر از مجاهدت و اخلاص این بزرگمرد عرصۀ تلاش و استقامت و جهادگر در راه خدا باشیم و آنچه پیش روی شماست حاصل کوششی است صمیمانه و از سر صدق که همزمان با سی‌امین سالگرد آغاز جنگ تحمیلی و دفاع مقدس ملت رشید و شجاع ایران تهیه گردیده است، هرچند معترفیم که نتوانسته‌ای متمام زوایای زندگی پربار این شهید عزیز را در آن لحاظ کنیم. امید است در آینده بتوانیم گزارشی جامع‌تر از زندگی و مبارزات بی‌امان این شهید بزرگوار انقلاب، که در راه اعتلای کلمۀ حق تا آخرین نفس به مجاهدات ادامه داد و در نهایت خون پاک و مطهرش به نشانۀ تثبیت حقانیت عقیده‌اش در میدان جهاد فی سبیل‌الله بر زمین جاری شد، ارائه دهیم. باشد که زندگانیش سرمشق پویندگان راه حقیقت قرار بگیرد.

ان‌شاءالله

برچسب‌ها:, , , , , ,