فعالیت‌های تهرانی، پیش از انقلاب

فعالیت‌های تهرانی، پیش از انقلاب
30 اردیبهشت 1402
33 بازدید

در سال ۱۳۳۲ بعد از کودتایی که رخ داد، ایشان مدتی دستگیر شدند و البته مدتش محدود بود؛ ولی ما در این زمینه اسنادی را به دست نیاوردیم. آن چیزی که مهم است بین سال‌های ۵۰ – ۵۵ و ۵۶ به بعد است. در رابطه با اهدافی که ایشان قبل از سال ۵۵ داشتند و […]

در سال ۱۳۳۲ بعد از کودتایی که رخ داد، ایشان مدتی دستگیر شدند و البته مدتش محدود بود؛ ولی ما در این زمینه اسنادی را به دست نیاوردیم. آن چیزی که مهم است بین سال‌های ۵۰ – ۵۵ و ۵۶ به بعد است. در رابطه با اهدافی که ایشان قبل از سال ۵۵ داشتند و آن زمانی که غیر علنی بود، وظيفه اصلي‌شان شناساندن مقام والای مرجعیت و رهبری مرجعیت شیعیان که امام خمینی رحمةالله‌علیه باشد، بود.

ایشان  طی سال ۵۰ که به تهران می‌آیند وارد مسجد رستم‌آباد شمیران می‌شوند و یک سری فعالیت‌هایشان در مسجد شروع می‌شود . فعالیت‌هایی که ایشان داشتند از قبیل این بوده که نیروهای انقلابی را رشد می‌دهند، تکثیر اعلامیه و نوارهای امام که از نجف می‌آمد، انتخاب ائمه جماعاتی که به صورت انقلابی و فعال در مساجد فعالیت می‌کردند، ایجاد صندوق ذخیره‌ای که هم براي کمک مردم بوده و هم اینکه زندانیان سیاسی که خانواده‌هایشان بی‌سرپرست بودند به این صورت تأمین می‌شدند. از جمله فعالیت‌هایشان مخفی کردن عده‌ای از زندانیان که تحت تعقیب ساواک بودند، بوده است. ما در این زمینه گزارش‌هایی از ساواک داریم.

راوی: ابراهیم کریم‌زاده (پژوهشگر و نویسنده)

برچسب‌ها:, , , , , ,