خلاصه سخنان آیت‌الله مشکینی در دیدار با خانواده شهید شاه‌آبادی

خلاصه سخنان آیت‌الله مشکینی در دیدار با خانواده شهید شاه‌آبادی
17 اردیبهشت 1402
33 بازدید

بسم الله الرحمن الرحیم. از شما منسوبین برادر عزیز، شهید شاه‌آبادی، که خداوند ان‌شاءالله روحش را متعالی بفرماید، تقدیر و تشکر می­کنم که اظهار محبت کردید و به اینجا تشریف آوردید. ایشان سابقاً در قم تشریف داشتند. خیلی نسبت به ما اظهار لطف داشتند. من نزد ایشان می­رفتم و ایشان هم نزد من می‌­آمدند و […]

بسم الله الرحمن الرحیم. از شما منسوبین برادر عزیز، شهید شاه‌آبادی، که خداوند ان‌شاءالله روحش را متعالی بفرماید، تقدیر و تشکر می­کنم که اظهار محبت کردید و به اینجا تشریف آوردید. ایشان سابقاً در قم تشریف داشتند. خیلی نسبت به ما اظهار لطف داشتند. من نزد ایشان می­رفتم و ایشان هم نزد من می‌­آمدند و رفت و آمد داشتیم. در اینجا یک مسئله به طور کلی مربوط به خود اوست که از دنیا رحلت کرده و به شهادت و مقام عالی رسیده است، او کجا می­رود؟ چطور می‌شود؟ زندگی‌اش چگونه است و این­ها، آن‌طور که آیات و روایات به ما خبر داده است، به چه صورت است؟ یک مسئله هم مربوط به بازماندگان است و مربوط به آن­هایی که مانده‌­اند.

از کابوس به رؤیا

اما راجع به آن شخصی که از دنیا می­رود. او تقریباً مثل یک آدمی است که در یک خواب ناراحت‌کننده‌­ای بوده است و خواب می­دیده که فرضاً حیواناتی به او حمله کرده‌­اند یا مثلاً داخل آب افتاده و دارد خفه می­شود و بسیار ناراحت است و یک دفعه از خواب بیدار می­شود و می­بیند که آن خواب واقعیت نداشته است و در واقع، خواب و خیال بوده است. و در نتیجه وقتی از خواب بیدار شد، خیلی خوشحال می­شود که این ناراحتی­هایش برطرف شده است و آسوده می­شود و خودش را در یک جوّ آرام و آسوده می­بیند.

مرگ تنها فاصله تا وعده‌ها

عالم آخرت بر طبق آنچه که در آیات و روایات آمده و عالم دیگر، یعنی این دنیا، چنین وضعی دارند. یعنی انسانی که با خدا رابطه دارد، مثل این شهید، وقتی این انسان شهید می­شود و به عالم دیگر می­رود، یک دفعه چشمانش را باز می­کند و می­بیند که در یک اجتماع بسیار عظیم است و خوشحال و راحت. دوستانش به سراغش می­آیند و کسانی که مقامی دارند و از دنیا رفته­‌اند، به سراغش می­آیند و خودش را در یک عالمی می­بیند که انگار قبلاً در همان خواب رنج‌آور بوده و یک‌مرتبه بیدار شده است و آرزو می­کند که ای کاش زودتر به اینجا می­آمدم. امام صادق علیه‌السلام می­فرماید: فاصله شما با آن وعده­‌هایی که ما به شما می­دهیم، فقط همین مرگ است. وقتی که مرگ آمد و شما چشم از این جهان بستید و چشم­تان به عالم دیگر گشوده شد، همه وعده‌­های ما را به رأی‌العین خواهید دید. و من مطمئنم که این شهید بزرگوار از آن­هایی بود که به محض اینکه چشم از این دنیا بست، با شهدا و بزرگان و دوستان­شان مثل مرحوم مطهری، مرحوم بهشتی، و بالاتر از این­‌ها، شهدای کربلا و امثال این­ها در یک محیط قرار گرفته است و خوشی و سعادت او الحمدلله شروع شده است.

مردگان زنده

و باز در روایت هست کسانی که اعمال خیر دارند، وقتی از دنیا می­روند، آن­ها وضع­شان با بقیه مرده­‌ها تفاوت دارد. بعضی‌­ها وقتی مردند، همان‌جا در قبر هستند و روح­شان هم همان­‌جاست تا عالم قیامت و بعضی­ها هم وقتی مردند، اگر اعمال­شان خوب نباشد، قبرشان تنگ است و ناراحت هستند. اما اگر کمی اعمال­شان خوب باشد، در همان قبر مثل یک اتاقی به آن­ها می­دهند و می­گویند همین‌جا بنشین تا بیاییم به سراغت، و بعد از مدتی می­بیند قیامت شده و آمدند سراغش؛ اما آن­ها که مقام­شان بالاتر است، به آن­ها اجازه می­دهند که بیاید محیط خودش را و خانه و زندگی‌اش را ببیند. اگر دید که در محیط خانواده‌اش کار خیر انجام می­دهد، خوشحال و مسرور می­شود و دوباره برمی­گردد. به‌علاوه، به این افراد اجازه داده می­شود که از وضع دنیا هم مطلع بشوند و هر فردی که بمیرد و انسان خوبی باشد می­رود آنجا و آن­ها را از وضع دنیا و اموری که پس از آن­ها واقع شده مطلع می­کند.

از حضرت امیر علیه‌السلام روایت شده وقتی که ایشان از جلوی قبرستانی رد می‌­شده‌­اند، می‌­ایستاده‌اند و مدت مدیدی نگاه می­‌کردند. راوی و اصحاب حضرت از ایشان می‌­پرسند که به چه چیز نگاه می‌­کنید؟ حضرت می­‌فرمایند من می‌­بینیم که آن‌­ها دور هم دسته‌دسته نشسته­‌اند و با هم صحبت می­‌کنند و مشغول گفتن و خندیدن و خوشی، و راضی هستند تا آن وقتی که قیامت برپا می‌­شود. این وضع کسی است که از این دنیا رفته و اعمالش خوب بوده است. و من مطمئن هستم که ان‌شاءالله روح مقدس ایشان در کمال راحتی و خوشی در جوار رحمت خداوندی بر طبق آیه شریفه قرآن به سر می‌­برد و کسی که شهید شده است، از گناهانش هم خاطرجمع است که اگر هم گناهی داشته، دیگر مؤاخذه نمی‌­شود.

جشن جای عزا

اما مطلبی که مربوط به بازماندگان شهداست، این است که آن­‌ها بدانند که شهدا در چه حالی هستند. از مرحوم شهید ثانی نقل شده است که اگر بازماندگان شهدا بدانند که شهدا در چه وضعی هستند، به جای اینکه برای آن‌­ها مجلس ترحیم بگیرند مجلس جشن می­گیرند و خوشحال می­شوند، ولی ما متأسفانه درک نمی‌­کنیم و ایشان هم وضع‌­شان همین‌طور است؛ چون ایشان تا حدی که من می‌­دانم مردی بودند پاکیزه و زاهد و باتقوا و متعهد. روایت هست که وقتی کسی می­‌میرد و مردم دورش جمع می­‌شوند گریه می‌­کنند، حضرت عزرائیل می‌­آید به یک‌یک این‌­ها می‌­گوید او مرد و رفت و من به سراغ یک‌یک شما خواهم آمد. شما به فکر خودتان باشید و لازم نیست برای او گریه کنید.

لذا شما برادران و خواهران محترم خیلی به فکر خودتان باشید و مواظب حال خودتان باشید. ان‌شاءالله کاری بکنید که پیش خدا مقامی داشته باشید. در روایت آمده است که اگر عالمی از دنیا برود، در اسلام شکافی پیدا می‌­شود که درست‌شدنی نیست، مگر از خانواده و اولاد او یک عالم دیگری خداوند توفیق دهد که این شکاف را جبران کند. بحمدالله ایشان فرزندانی دارند، آقازاده‌­هایی دارند و خداوند الحمدالله نعمت داده است. امیدوارم ان‌شاءالله خداوند توفیق بدهد به همه شما و بهترین خدمت­‌ها را برای اسلام انجام بدهید و قلب­‌تان ان‌شاءالله با خدا باشد و دعا کنید که ان‌شاءالله خداوند این خون‌­ها را به‌زودی به ثمر برساند و لشکر این اسلام پیروز شوند. والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته.

برچسب‌ها:, , ,