من کاری نکردم!

من کاری نکردم!
10 اردیبهشت 1402
36 بازدید

از نمونه‌های دیگری که ایشان پاسخ به صورت علنی ندادند، این بوده: سؤال این بوده: «هویت شما محرز است. مشروح اطلاعات و فعالیت‌های خود را پس از ترخیص از زندان و چگونگی ارتباط و فعالیت ضدامنیتی خود را با ذکر اقداماتی که انجام داده‌اید بنوسید. ضمناً هر گونه تماس و ارتباط با افراد داشته‌اید را […]

از نمونه‌های دیگری که ایشان پاسخ به صورت علنی ندادند، این بوده:

سؤال این بوده: «هویت شما محرز است. مشروح اطلاعات و فعالیت‌های خود را پس از ترخیص از زندان و چگونگی ارتباط و فعالیت ضدامنیتی خود را با ذکر اقداماتی که انجام داده‌اید بنوسید. ضمناً هر گونه تماس و ارتباط با افراد داشته‌اید را دقیقاً روشن نمایید.»

شهید آیت‌الله شاه‌آبادی این‌گونه پاسخ می‌دهند: «اینجانب خدا را شاهد می‌دانم جز وابستگی که از ناحیه همشیره‌زاده خود، محمود احمدی و یکی دو نفر از منسوبین دورم که کمتر تماس داشته‌ام، هیچ‌گونه وابستگی و ارتباط با سازمانی که فعالیت ضدامنیتی داشته باشد ندارم و اصولاً به مناسبت انزوا از محیط اجتماعی‌ام، در اثر کسالت ممتد چندین ساله، با هیچ کس مأنوس نیستم. حتی چند نفر از رفقای دیرینه تحصیل را چندین سال است که شاید سالي‌یک‌بار هم نمی‌بینیم و تنها مدت یک سال است که به عنوان اقامه جماعت در مسجد رستم‌آباد فقط شب‌ها نماز می‌خوانم و چون فاصله با منزل زیاد است، توقف کوتاهی دارم و حتی چندین ماه است بعد از نماز هیچ‌گونه صحبت یا گفتن مسائل را ندارم؛ زیرا عملاً قادر به ضبط مسائل نیستم و سابقاً که چند ماه مسئله می‌گفتم از نوشته و یادداشت می‌خواندم. بنابراین هیچ‌گونه فعالیتی نداشتم و نخواهم داشت. امید است با عنایت بر زندگی من صحت گفتارم روشن گشته و موجب رفع سوءتفاهم فراهم گردد.»

یک نمونه دیگر که آخرین نمونه است به این صورت است که بازجو سؤال کرده: «چه کتب و مقالاتی و همچنین اعلامیه دفاعیه مبادله نموده‌اید؟ دقیقاً ذکر کنید.»

ایشان فرمودند: «هیچ‌گونه مبادله‌ای بین ما صورت نپذیرفته است؛ نه به صورت کتاب و مقاله، نه به صورت اعلامیه و دفاعیه. و تنها کتابی که چند جلسه از آن صحبت شده، همان کتاب عربی آسان است.»

باز سؤال شده: «هر گونه فعالیتی که به نفع گروه‌ها و مذهبی‌های افراطی انجام داده‌اید و یا اقداماتی که به عمل آورده‌اید، ذیلاً مرقوم دارید.»

ایشان فرموده‌اند: «مکرراً به عرض رسیده است که هیچ‌گونه عملی که به نفع یکی از گروه‌های ذکر شده باشد انجام نداده‌ام و امید دارم هیچ‌کس از وجود من بهره‌ای غیر اسلامی و انسانی تا آخرین لحظه حیاتم نبرد.»

این مواردی بود از بازجویی‌هایی که ایشان در زمانی که مبارزات مخفی بوده و مایل نبودند که مبارزات‌شان علنی بشود، عنوان کردند و در ساواک گفتند.

راوی: ابراهیم کریم‌زاده (پژوهشگر و نویسنده)

برچسب‌ها:, ,